Aiemmat jutut

tiistai 10. joulukuuta 2013

10. luukku: Maantietoa

Tässä eräänä päivänä "autoin" neljäsluokkalaista valmistautumaan ympäristötiedon kokeeseen, joka ei siis ole koe vaan testi...tehtävä, jonka avulla opettaja saa tietää, mitä kullannuput osaavat. 

Lapsi: Pitäisi osata Suomen kaupungit...

Minä: (Huh, tämähän on helppo!) Helsinki, Espoo, Vantaa! Ai niin, ja Turku ja Tampere.

Lapsi:....Ope sanoi, että kaupunkeja olisi 29.


*pari tuntia kului, kun etsin kaupungit, piirrettiin kartta ja lapsi sijoitti kaupungit kohdalleen, 
kun äidiltä loppui kartantiirailuhermot*


Lapsi: Järvet ja joet pitää kanssa osata!

Minä: (Jaahas, että hiukan vajaat 200 000 järveä...) Kulta, mitäs jos pyydät isää auttamaan?

Lapsi: (Tuijottaa äitiään synkästi). Haloo? Isä on Kiinassa. Aikaero ja puhelinlasku?

Minä: Olkoon. Aloitetaan tästä läheltä: Mätäjoki...Vantaanjoki...sitten se mistä juodaan...öhöm...Päijänne!


*Aika hurahti nopeasti myös jokien ja järvien kanssa*


Minä: Valmis, Hyvin osaat. Nyt iltapalaa ja nukkumaan!

Lapsi: Vielä tunturit ja vaarat.

Minä: ... ... ... ... 



10. LUUKKU




TONTTUTYTTÖ

Arvaa, mitä esittää,
tonttutyttö tuulispää?

Siellä pukki asustaa.
Revontulet reuhuaa.
Ja hauskan nimen paikka sai,
kun se kuulee hyvin, kai?

Vastaus: Korvatunturia





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi tässä: